۱۳۹۲ شهریور ۲۹, جمعه

حزب الله لبنان چگونه شکل گرفت ؟


..... "حاج احمد متوسليان از هنگام قدم نهادن به خاك سوريه تا هنگام اسارت، با سران گروههاي انقلابي شيعه لبناني دو جلسه راهبردي برگزار نمود . اين جلسات با پيشنهاد وي و هماهنگي و مشاركت اين گروهها برگزار شد.در جلسه نخست حاج احمد پيشنهاد متحد شدن اين گروهها و تأسيس تشكيلات واحدي را به منظور مبارزه با اشغالگران صهيونيست و با محوريت تفكر انقلاب اسلامي و رهبري امام خميني(ره) مطرح نمود ودر ضمن به آنان يشنهاد كرد تا فعاليتها و اقدامات خود را با همكاري نيروهاي اعزامي محمد رسول الله(ص) هر جه سريعتر آغاز نمايند.
جلسه دوم در شهر بعلبك لبنان و در يكي از خانه هاي سفارت ايران در آن شهر و با حضور سران گروههاي مبارز شيعه برگزار گرديد.
جلسه دوم درست چند روز پيش از اسارت حاج احمد،با حضور بزرگاني چون شهيد "سيد عباس موسوي "، "شيخ صبحي طفيلي "، "سيد حسين موسوي "، "شيخ محمد يزبك " و ديگر رهبران شيعه صور و صيدا برگزار شد. دراين جلسه علاوه بر حاج احمد، "شهید حاج محمدابراهيم همت "، "شهيد اكبر حاجي پور "، معاون حاج احمد در نيروهاي اعزامي سپاه پاسداران به لبنان و همچنين چند تن از مسئولين سفارت ايران در لبنان حضور داشتند.
در اين جلسه، حاج احمد با تأكيد بر وحدت فرماندهي و رويه گروههاي مبارز شيعه لبناني در مبارزه با اسرائيل مسئله جديدي را طرح نمود. وي پيشنهاد كرد تا اين گروهها نام تشكيلات انقلابي و مقاومت تازه تأسيس خود را "حزب الله " بنامند. سران این گروه ها در همان جلسه آنرا با آغوش باز پذيرفتند و همگي متفق القول بر آن صحه نهادند و به عنوان صورت جلسه آنرا نوشته و امضاء نمودند. و اينگونه بود كه "حزب الله لبنان " متولد شد. "
براستي چه كسي فكر مي كرد كه نهال نورس و كوچك حزب الله لبنان كه آن روز در آن جلسه در شهر بعلبك به دست پر اخلاص وپرتوان حاج احمد كاشته شد امروزه به سرو تناور و تنومند حزب الله لبنان به رهبري خلف صالح حاج احمد متوسليان و سيد عباس موسوي، سید حسن نصرالله، تبديل شود. حزب الله لبنان امروز تأويل همان "شجره طيبه " اي است كه قرآن دربارهاش فرموده است "واصلها ثابت و فرعها في السماء "

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر